fredag 7 september 2012

Jakobs stora olycksdag, fredag 7 september 2012.

Vår första dag i Grekland som inte till huvudsak bestod av bussresa började med en dusch på badbryggan. Och eftersom man häromkring alltid lägger till med aktern inåt, så blir det en något publik tillställning. Vissa tycker att det är jobbigt, andra väljer att se det som att man gör förbipasserande en tjänst. Välj själv.

Som vi hade längtat efter vårt första dopp i havet (man vill inte göra det inne vid stadskajen, många båtar, septiktankar och så vidare). Men väl ute på sjön, vi stävade söderut mot ön Lefkas, gick sjön hög och det rullade, guppade och svängde alldeles för mycket för att vi skulle känna oss bekväma med ett spontant badstopp. Bättre blev det när vi var tvungna att vänta lite på broöppning i Lefkaskanalen, för alldeles bredvid låg en sandstrand som såg mycket inbjudande ut. Lyckligt ovetande om vad som komma skulle skuttade vi glatt i vattnet och sjöng om vårt Greklandsparadis. Och då kom fiskarna. De nafsande fiskarna. Fiskarna som nafsar på människor. De åt av mig (Jakob). Julia tyckte inte alls det var lika allvarligt, hon trodde inte ens på mig till en början, men sen fick hon se fiskarna. Och även om hon spelade kavat var hon nog lika glad som jag när vi till slut bestämde oss för att gå tillbaka till båten. Det var också dags för broöppning, så det passade ganska bra.


Nu tänker ni kanske att det här inte alls låter som en olycksdag. Men det blev värre! Inte nog med att fiskarna festade på mitt kött, jag blev bränd av en brännmanet, bet mig i kinden, slog i tårna tusen gånger och kunde för mitt liv inte få i mig mat utan att spilla, både på mig och alla andra stackare som råkade sitta i närheten.

Men, vi tog oss igenom allt det här och la oss i en pittoresk liten vik, bredvid båten Serendipity (slå upp det) och en ensamseglande snubbe med en hund. Vi badade massor, åt middag tidigt och gick och la oss ännu tidigare.

Havet var blått, och då menar vi sådär blått och grönt och härligt som det är i reklamfilmer, solen var dödsvarm och vi lyckades backa båten trots segel (se bild). Så i slutändan var det en ganska bra första olycksdag i Grekland.

/Julia och (det som är kvar av) Jakob

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Inte inloggad? Välj "namn/webbadress" i listan nedan och fyll i ditt namn och (om du har en) hemsida så är det bara att kommentera!