Visar inlägg med etikett Danmark. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Danmark. Visa alla inlägg

onsdag 23 juni 2010

Sankt Hans i Lögstör. Enligt gammal fin tradition bränner man en häxa på bål. Visserligen urskuldade sig mannen som höll båltalet, men ändå. Till detta bjuds korv, pilsner och dansk dansbandsmusik. Vi njuter av att få vara med!
Løgstør, Limfjorden.
Vi jobbar på mot Nordsjøn. Først ska vi njuta av vattnet mellan haven, Limfjorden. Vi ska också førbereda oss før vår førsta riktigt långa øversegling. Solen skiner, det blåser vestlig vind 10 m/s. Lite ont om fria netverk i hamnen. Biblioteket dæremot bjuder frikostigt.

lördag 19 juni 2010

Bröllop i Halmstad

Hamnen i Gilleleje är ett enda jytter av olika båtar och aktiviteter.
Vi njöt av atmosfären, tog en cykeltur, åt nykokta havskräftstjärtar
.
Igår klockan halv tio gav vi oss av. Det blåste cirka 10-14 m/s. Vi hade 2 rev i storen och siktade på Anholt. Efter 2 timmar hade vi rullat in focken, insett att vi inte sträckte till Anholt, tyckt att det guppade väldigt mycket och ändrade då kurs mot Halmstad. Det innebar mycket behagligare gång även om det rullade en del. Janne intog sitt bara-jag-sitter-still-så-går-det-bra-läge och Lisa intog sitt bara-jag får-styra-så-går-det-bra-läge. Allt för att bekämpa hotande sjösjuka. På detta vis tog vi oss elegant till Halmstad. Vi hade en rätt allvarlig avvikelse att rapportera. Medicinskt ansvariga, undertecknad, visste inte var sjösjukemedlena var och ingen klarade av att gå ner och leta efter dem. Åtgärd - medlena ska hittas och placeras lättillgängliga i närheten av uppgången. Nåväl - såhär i efterhand inser vi att det var en mening med detta. Det är klart att vi vill vara i Sverige vid ett kungligt bröllop. Så nu ligger vi mitt i Halmstad och ser på live-tv på datorn. Extra bonus är att kompisarna Göran och Kristina är på väg till sitt sommarställe i Guldbrandstorp och tar vägen om Halmstad för lunch.

torsdag 17 juni 2010

Upp med Dannebrogen

Vi lämnade Malmö med ihållande kontaktproblem. Fin segling till Råå söder om Helsingborg. Äntligen hittade vi en marinfirma som hade det vi behövde. Tänk att man kan bli så glad över en plastbit mindre än spetsen på ett lillfinger! På väg vidare till Helsingborg igår startade vi den nya, numera kompletta, autopiloten och utförde med spänd förväntan de viktiga startmomenten som kunde följas på displayen som monterats i sittbrunnen. Till systemet hör givetvis en liten dator som ska hållas på gott humör. Tyvärr blev vi inte riktigt överens med datorn, så när kvällen gick mot natt var vi fortfarande utan den nya autopiloten. En bidragande orsak till problemet var antagligen att jag (Janne) i någon datameny lite olyckligt hade vänt riktning på pilotens motor. Men det är sådant man kommer på när man sover på saken så nu är allt fixat, piloten gör det den ska och allt är på topp. Vi har även installerat en AIS-transponder. Nu ser vi andra fartyg som har sådan utrustning på våra sjökort i datorn och förhoppningsvis ser dom även oss. I Helsingborgs hamn har det med hjälp av en båtgranne blivit en hel del andra förbättringar gjorda avseende våra digitala sjökort. Tack Claes på Tao!

Onsdag kväll är det dags att lämna trygga Sverige. Vi går till Gilleleje på Själlands nordspets. Halva vägen segling och sedan motor när vinden avtar. I hamn vid halvtiotiden. Kort promenad och en grön Tuborg på Kabyssen. Kollar nätverksläget med vår specialantenn och hittar lätt ett olåst som fungerar bra. I Helsingborg var det svårare. Säkert 20 nätverk inom räckhåll och inget öppet. Här i Gilleleje får jag upp fem eller så och inget är låst. Kan man dra några slutsatser av detta? Förslag?