torsdag 29 juli 2010

Besök från Sverige


Dagen började väldigt bra. Jag rengjorde en vinsch. Jag tycker om det. När jag får skruva isär något, lägga upp alla delarna systematiskt på en yta och så kan jag rengöra delarna enligt konstens alla regler för att sedan skruva ihop det hela igen. I konsten att rengöra en vinsch ingår att tvätta delarna i diesel. Det är märkligt hur lena händerna blir av diesel, låt vara med viss air av verkstad.


Det var sedan det började krångla. Vi skulle åka till Dublin för att möta vår vän Karin som skulle komma och hälsa på oss. I god tid, det var ju jag som fick bestämma, tog vi cyklarna och gav oss av. Sedan lyckades vi med konststycket att inte hitta järnvägstationen i Howth utan efter ett tag befann vi oss på en liten stig som gick precis intill järnvägsspåret. Efter kanske 1 km insåg vi att något måste vara fel. Vi vände om och kom till stationen som vi passerat ungefär 1 min från båten 3 minuter innan tågets avgång. Janne skulle låsa cyklarna och jag rusade in för att köpa biljett. Automaten som tar världens alla konto- och kreditkort var svart. Fram till kassan där mannen inte avbröt sitt telefonsamtal förrän jag ropade till honom. Kan man köpa biljett på tåget? Nej det är klart du måste köpa biljett innan. Ok, kan jag få två biljetter till Dublin. Men , nej , han tog inte kort. Jag rusade ut till Janne. Det fanns en bankomat tvärs över gatan, men den var ur funktion. Vid det här laget hade ju tåget gått. Men vi jagade uppför backen mot byn och fick tag på lite kontanter och kunde ta nästa tåg. Vi hann i tid så att vi kunde ta emot Karin på busstationen i Dublin. Vi är så glada att ha henne här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Inte inloggad? Välj "namn/webbadress" i listan nedan och fyll i ditt namn och (om du har en) hemsida så är det bara att kommentera!