Visar inlägg med etikett Dimstef marinservice. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dimstef marinservice. Visa alla inlägg

onsdag 3 maj 2017

Morgonmöte

På väg i bil till boatyarden i morse körde jag om en äldre man på cykel. Snitsig racerhoj, shorts och ryggsäck. Vi skulle till samma ställe insåg jag och dröjde vid grinden tills han kom fram. Jag presenterade mig och vi fick en liten pratstund. Mycket trevligt.Vi har gått om varandra bland båtarna i några dagar nu. Charles hade bra koll på mig och berättade att han har en son i mitt östra grannland. Charles båt heter "Flicka". Att det ordet finns på svenska visste han.
Jag frågade lite om Charles cykel. Den var han mycket nöjd med. Kolfibermaterial! "It is very light and it floats when it falls into the sea. Perfect. It has happened three times already". Nu skulle han få båten i ordning för segling. Dock skulle det krävas en liten tur hem framöver, (om jag förstod det hela rätt), eftersom ett antal av hans (jämnåriga) kompisar skulle fira jubileum (80 år?)
Jag berättade att vi skulle segla under maj månad men vara i Sverige under sommaren för att arbeta. Charles uttryckte välformulerat hur tacksam han var över att tiden när arbete var aktuellt sedan länge var förbi. Och så avslutade han vårt lilla morgonmöte med att travestera Oscar Wilde: "Work is the curse of the sailing classes!"

Vem vet hur länge Charles har levt efter det mottot?

söndag 14 augusti 2016

Slagen i bojor. In chains.

Lördag 13 augusti lämnar vi SallyRuth på land hos Dimitris. Vi lämnar henne bokstavligt talat slagen i bojor. Vi har tagit ut sidorutorna på överbyggnaden för reparation och säkrat med plast, board, tejp, mera plast och slutligen 60 m 8mm rostfri kätting. Vi tog ankarkättingen för att tynga ner plasten som en sista förstärkningsåtgärd. Det här tror vi håller till våren 2017 när kommer igen. Bye bye SallyRuth.
Saturday August 13th we left SallyRuth on the hard at Dimitris'. We left her literally in chains. We removed the windows from the sides of the superstructure for repairs and replaced them temporarely with plastic, board, duc tape, more plastic and finally with 60 m 8 mm stainless steel chains. We took the anchor chain as an ultimate security measure to weigh the plastic down. This will work, we think. Until spring 2017 when we will be back. Bye bye SallyRuth./ L

torsdag 11 augusti 2016

Återställning. Restoring.

Vi har haft förmånen att få låna en el-utombordare av våra goda vänner Sue och Brian. Deras båt ligger på samma ställe som vi. Idag kom SallyRuth upp på land och vi kunde återställa deras utrustning.
We have been fortunate enough to have been able to borrow an electric outboard from our friends Sue and Brian. Their boat is in the same boatyard as we are. Today we got SallyRuth on the hard and we could restore their equipment.

Varie-Max, han heter så, har varit en trevlig och pålitlig bekantskap. Det är annorlunda. Istället för en bensindunk att hålla reda på är det ett batteri. Man kör runt helt ljudlöst. Bra vänner som lånar ut!
Varie-Max, that is his name,has been a good and reliable aquaintance. It is different. In stead of looking after a gas-tank, you are handling a battery. It is absolutely silent when driving. Fantastic friends that lend it to us.

Vi lyfte upp grejerna i deras båt och passade på att kolla att allt såg bra ut. Det gjorde det. Förutom en liten detalj. På bilden ser man deras vindroder. Ungefär mitt på i en liten nisch är där ett getingbo. Invånarna tyckte inte alls om att få besök. Jag fick 2 stick som gjorde riktigt ont och rejäl hjärtklappning. Men vi räknar med att de har flyttat tills det är dags för Sue och Brian att segla igen. Vi är glada och tacksamma för lånet av motorn😃.
We got the gear up in their boat. While there we checked that everything looked ok. It did. Except for one little detail. On the picture you can see their Hydrovane, windrudder. Right in the middle there is a wasp nest. The wasps did not want company. I got stung twice. It hurt like hell and and my pulse went up. We totally rely on that they will have moved when it is time for Sue and Brian to go sailing again. We are happy and grateful for the opportunity to use the motor./L