Visar inlägg med etikett Sporaderna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sporaderna. Visa alla inlägg

fredag 22 juli 2016

Bogsering. Towing.

Efter den vanliga morgonrutinen, vakna-bada-frukost, lämnade vi ankringsviken och följde öns västra kust ner till södra änden där en annan bra ankringsvik ligger. Idag ett lämpligt lunch/bad-stopp för oss. Och för några andra segelbåtar. Och en utflyktsbåt, troligen från Skopelos, som anlände efter en stund, fullastad med badsugna semesterfirare . "Hej Västerås!" ropade en svensk familj från badbåten när dom såg vår flagga och läste på vår akterspegel.
After the normal morning-routine, wake up-swim-breakfast, we left our bay and followed the west coast of the island down to the south end where there is another nice bay. A god place for lunch and a swim for us today. And for a few other yachts. And for a daytrip boat from Skopelos, crowded with people on vacation longing for a couple of hours in the water. A Swedish family saw our flag and boatname and shouted "Hej Västerås!".

Just när vi förberedde oss för att lämna viken kom en engelsman roende i en gummibåt. "Ska ni stanna här idag? Jaså, inte! Vår motor startar inte. Vart ska ni? Om vi bara kunde komma till Steni Vala så kan vi nog få hjälp där. Men vinden har fel riktning just nu."
Vi hade egentligen en annan plan för eftermiddagen men bestämde oss för att hjälpa till. Nästa gång är det vår tur att be om assistans! Vi surrade oss sida vid sida och började bogseringen mot Steni Vala som låg dryga två timmar bort. 
Just as we were preparing to leave the bay an englishman came up to us in a dingy. "Are you staying her today? So, you're not! Our motor won't start. Where are you heading? If we only could get to Steni Vala we would probaly find help. But the wind has the wrong diretion".
We actually had other plans for the afternoon but we decided to help. Next time it is our turn to need assistance! We tied the boats toghether alongside and started the towing to Steni Vala, two hours away.

Efter en stund övergick vi till regelrätt bogsering med lina mellan båtarna. Utanför den lilla hamnen Steni Vala avslutade vi bogseringen. En annan segelbåt dök upp och erbjöd haveristen hjälp att komma till en förtöjningsboj nära hamnen. Vi vinkade Goodbye och gick vidare för att lägga oss för natten i en vik i närheten, Ormos Peristera.
Vad lärde vi oss idag? Förutom erfarenheten att bogsera fick vi sammanfattningsvis insikten att motorproblem till sjöss med fördel ska genomföras lugna, soliga dagar med obefintlig sjögång, andra båtar i närheten och rimligt avstånd till befolkade platser med hamn. Annars blir det med all säkerhet ganska besvärligt! (J)
After a while we switched to towing with a line between the boats. Outside the small harbour Steni Vala we untied the towingline. Another yacht came up and offered the disabled vessel help to get to a buoy close to the harbour. We waved Goodbye and continued to the bay Ormos Peristera to anchor for the night.
What did we learn today? In addition to the experience of towing we realized that motorproblems at sea preferably should  be performed on calm, sunny days, with smooth seastate, other yachts around and a populated place with a harbour within reach. Otherwise it will be rather difficult!

torsdag 21 juli 2016

En hel dags segling i medvind! A whole day sailing down-wind.

Tidigt, tidigt lämnade vi hamnen i Mirina på Limnos. På vägen ut fiskade vi upp båtgrannens ankare. Men det krokade vi loss. Det är en historia för sig. I korta drag så här: Vår granne i 6 dagar var enn rumänsk sjökapten som på fritiden seglar charter på sin segelbåt. Han låg i en annan grekisk hamn och skulle ta upp ankaret. Fick inte upp det. Försökte köra iväg ändå med ankaret släpande på botten. Hamnade i hamninloppet och då kommer färjan som tycker att han ska flytta sig. En grekisk patrullbåt kommer för att ytterligare öka hans motivation. Till slut måste han släppa i sitt ankare med all kätting, ca 60 m.När han sedan till slut lyckas förtöja sin båt, snubblar han när han hoppar iland och bryter armen. Sedan blev han liggande en månad på den ön, någostans i Kykladerna. Det enda han fick tag på som ersättning var ett ankare med 20 meter kätting, vilket är alldeles för kort. Efter att ha hört hans berättelse har vi förlåtit att hans ankare släppt typ 10 ggr medan vi legat bredvid varandra, och båten då drivit ner på vår, och att han till slut lyckades lägga ankaret över vårt
Han urskuldade sig också med att han var mer van vid båtar som är 200 meter långa.
Vi fick iaf en hel dag med jättefin segling. I medvind så att vi kunde segla med vår gennaker.
Early, early we left the harbour in Mirina on Limnos. When hauling our anchor we picked up our boatneighbours as well. But we unhooked it. It is a story of it´s own. I will try to make it short. Our neighbour for 6 days was a rumanian sea captain who on his vacation sails charter with his sailboat. He was in another greek harbour and was hauling his anchor. He couldn´t get it up. So he tried to motor with it dragging on the bottom. He ended up in the entrance of the harbour and the ferry came and wanted him to move. A greek patrol boat came up alongside him to encourage him to move. Finally he had to let go of the anchor and with that 60 meters of chain. When he finally got ashore he stumbled and broke his arm. He ended up 1 month on that island, somewhere in the Cyclades. The only replacement he got hold of was an anchor with 20 meters of chain, which is not enough. After being told his story we easily forgive that his anchor loosened at least 10 times while we where next to each other and he then ended up on us. And that he in the end managed to place his anchor over ours. He excused himself and said that he was more used to boats 200 meters long.
Anyhow -  we got a whole days och sailing. Downwind so we could use our assynetric.

Efter 11 timmars segling kom vi fram till vår ankarvik som vi sett ut. Den ligger i norra delen på en av de obebodda öarna i Sporaderna. Ön heter Nissos Kyra Panagia. Populär ankringsplats.
After11 hours of sailing we got to our chosen anchorage. It is a bay on the northern part of the uninhabitated island of Kyra Panagia. It is popular among sailors.

Medan jag ror omkring i jollen och tar pittoreska bilder till bloggen fixar Janne kvällens grillning.
While I am paddling around taking picturesque pictures for the blog Janne is preparing tonights bbq./L