Visar inlägg med etikett Spetses. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Spetses. Visa alla inlägg

måndag 23 september 2019

En måndag i september

Selma har hittat ett nytt ställe att ligga på. Trots att det är rätt knöligt bland olika fall och revlinor verkar hon trivas . Fast efter ett tag blir vi alla rastlösa. Jag, Lisa, simmar iland. Det är 106 meter enligt vår föträffliga avståndsmätare. Janne och Selma  tar jollen.

Selma och jag promenerar medans Janne springer en dryg mil. 

När han kommer tillbaks möter Selma honom jublande glad. Hans egen lilla kranskulla. Sedan simmar jag tillbaks med egen följebåt. 

tisdag 19 september 2017

Åter till Hydra och Spetses

Torsdag kväll 14 sep hade vi en fin ankring i i en vik väster om Poros. Middag hos S & B på Dawn Surprise.
Fredag 15 sep vinkade vi av Larry.
Lördag 16 sep  ägnade vi oss åt båtunderhåll och en liten reparation av badplattformen på aktern. 
Söndag 17 sep anlände U & E för att, för fjärde gången, följa med oss på SallyRuth några dagar. Middag åt vi på en taverna i Poros - under den stora Platanen, ni vet, tillsammans med S & B.

Måndag 18 sep seglade vi till Mandrakiviken på Hydra.
Många båtar på plats men vi fick en bra placering.

Från viken finns en trevlig promenadväg, 2 km, in till byn.

Hydras hamn var fullsatt på kvällen, som vanligt.

Goda möjligheter att få tag på en ledig åsna.
En viktig service på en ö där inga mototfordon tillåts köra.

Åsneförarna ska, precis som andra chaufförer, ha rätt till regelbunden vila. Reglerna för kör- och vilotider är ju gemensamma för hela EU.

Tisdag 19 sep seglade vi till en vik på nordvästra Spetses, Zoyioryia bay.
Ännu en lugn och fin ankring.

Strövtåg längs stranden.

Middag ombord. (J)










söndag 28 maj 2017

Spetses

Vi kom till Spetses på lördagen. Kallt och grått väder.
På söndagen var det dags för en cykelutflykt. Jag var här 1976 men känner inte igen något. Inte för att så mycket ändrats. För det har det sannolikt inte, utan för att jag inte minns hur det såg ut.

Men då liksom nu är det bilfritt på ön. Vill man ha taxi är det hästdroska  eller båt som gäller.

Utflykten blev en sorts safari. Hus- och plåtdjurssafari. Vi såg:
En uggla och en tjur. De vaktar båtarna.

Höns och tupp

Anka

Papegoja

Häst.

Det enda vilda djuret vi såg var en orm. Men han slank u,r bild☹. (L)