Visar inlägg med etikett Poros. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Poros. Visa alla inlägg

söndag 29 september 2019

Dokos och Poros

Våran kompis på Dokospromenad. Selma tycker det mesta är kul. Lite extra roligt med andra djur. 

Fin segling från Dokos till Poros. Vi har seglat en hel del i år. Det känns riktugt bra. Med både stor och genua.

Utsikt genom ett storskot.

Poros. Vi ligger vid den blåaste pricken.

Bra. Första gången vi sett något som liknar medveten avfallshantering i Grekland.

Julskyltning? Nej - Poros på kvällen i september!

Lågsäsong i Zoyioryia bay. En båt. Svensk. Inatt gör vi sista ankringen i en badvik för i år.

tisdag 19 september 2017

Åter till Hydra och Spetses

Torsdag kväll 14 sep hade vi en fin ankring i i en vik väster om Poros. Middag hos S & B på Dawn Surprise.
Fredag 15 sep vinkade vi av Larry.
Lördag 16 sep  ägnade vi oss åt båtunderhåll och en liten reparation av badplattformen på aktern. 
Söndag 17 sep anlände U & E för att, för fjärde gången, följa med oss på SallyRuth några dagar. Middag åt vi på en taverna i Poros - under den stora Platanen, ni vet, tillsammans med S & B.

Måndag 18 sep seglade vi till Mandrakiviken på Hydra.
Många båtar på plats men vi fick en bra placering.

Från viken finns en trevlig promenadväg, 2 km, in till byn.

Hydras hamn var fullsatt på kvällen, som vanligt.

Goda möjligheter att få tag på en ledig åsna.
En viktig service på en ö där inga mototfordon tillåts köra.

Åsneförarna ska, precis som andra chaufförer, ha rätt till regelbunden vila. Reglerna för kör- och vilotider är ju gemensamma för hela EU.

Tisdag 19 sep seglade vi till en vik på nordvästra Spetses, Zoyioryia bay.
Ännu en lugn och fin ankring.

Strövtåg längs stranden.

Middag ombord. (J)










fredag 15 september 2017

Hur lite får en paprika väga?

Poros fredag kväll. Vi gick till Kritikos, en supermarket i hamnen. Vi ville enbart köpa grönsaker till en grekisk sallad. Oliver och ost hade vi redan. Jag plockade till mig en tomat, en gurka och en paprika. Meningen är att man ska väga och få fram prislapp själv. Eftersom jag inte kan läsa grekiska fick jag hjälp av en vänlig expedit. Tomaten och gurkan gick bra, men sedan blev det jobbigt. Paprikan vägde för lite så vågen kunde inte skriva ut en prislapp. Det tog en stund innan vi förstod att det var det som var problemet. Under tiden kom en man som arbetade med att packa upp matvaror. Han sa bryskt: you have to buy 2 peppers. Jag tvekade och då tog han helt sonika paprikan och sa: You can't buy this. Goodbye. Jag hade hunnit härskna till och tänkte definitivt inte köpa 2 paprikor. Tyvärr kom jag inte på att jag ju kunde hjälpt vågen med ett litet tryck.
Det blev en jättegod sallad, som tur var hade vi en paprika​ kvar sedan tidigare, men en märklig upplevelse var det. /L

fredag 26 maj 2017

Russian Bay

På väg från Epidavros till Poros fick vi möte med en skuttande svärdfisk. Bilden är inget som platsar i Planet Earth precis. Men vår entusiasm i sittbrunnen var stor.

Vid Poros finns Russian Bay där Ryssland hade en flottbas i början av 1800-talet. Enligt resebeskrivningarna bjuder viken på gyllene sand och kristallklart vatten. Vi låg bra för natten vid ruinen av den gamla byggnaden. Endast någon enstaka båt ytterligare. På stranden pågick ett begynnande cafe- och solstolsprojekt. Men rushen verkar inte vara på gång ännu och årets broschyrbilder av den berömda viken får tas längre fram.

Dagen försvann bakom stora och aningen hotfulla moln. Lite regn och åskmuller då och då men en lugn natt. (J)