Visar inlägg med etikett Menton. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Menton. Visa alla inlägg

torsdag 22 september 2011

Au revoir France - Salve Italia


Au revoir Menton! Vi avslutar med att lägga oss på vykortsavstånd utanför staden som klättrar så fint på kullen. Efter en timmes hängivet sol-och-bad-liv från båten glider vi vidare österut.

San Remo - blommornas stad. Och idag även bilrallyts. Det märker vi inte mycket av inklämda i hamnen mellan gigantiska motorbåtar. Våra 11,65 meter är verkligen inget att komma med här.
Vi har idag mottagit en gummijolle som vi beställde på nätet, för leverans i marinan i San Remo. Fungerade perfekt. Annars har dagen gått åt till lite praktiskt pyssel med SallyRuth.
Vi har införskaffat ett lexikon och en liten reseparlör på italienska så det ska nog ordna sig. Generellt kan vi redan säga att gemene man verkar kunna engelska här i en mkt större utsträckning än i Frankrike.
Imorgon cyklar vi till blommarknaden...och fortsätter sedan mot Genua. /L

tisdag 20 september 2011

Tomma bord och tomma stolar

Tisdag kväll. Vi cyklar hem till båten längs Mentons strandpromenad. Den vanligtvis hårt trafikerade gatan utefter waterfronten ligger, med kontinentala mått mätt, öde. Serveringspersonalen, som under högtrafik med dödsförakt korsar strandavenyn fullastade med Moules marinière och vinglas kan nu under lugnare förhållanden städa bord, fälla ihop parasoller och bära in dynor.Även för oss närmar det sig stängningsdags. Vad gäller Menton, alltså. Under fyra dagar har vi haft mycket trevligt tillsammans med Erik och Lii. Altanmåltider i deras fina lägenhet med Medelhavsutsikt står man verkligen ut med flera dagar i rad. Vi har lyssnat till en fin konsert, seglat en sväng och gjort en bilutflykt till SanRemo. Vi har också träffat seglarvännerna Jukka och Elina som kom hit häromdagen.

Idag promenerade vi upp till gamla medeltida Roquebrune där nya vännerna Bengt och Eva bor sedan några år i en lägenhet vars yta obetydligt överstiger den vi har att röra oss på i vår båt.
Mitt i grändens branta trappa finns dörren som leder in till Bengts och Evas hem. Häftigt!
Ständigt dess vyer. Promenader vid kusten i Les Alpes Maritimes innebär ett konstant flöde av vackra panoraman. Här en en bild mot Monaco där man motat ut alla båtar, som vanligvis har plats i hamnen, på redden. Plats behövs för en stor båtmässa. /J