Visar inlägg med etikett Korsika. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Korsika. Visa alla inlägg

tisdag 25 oktober 2011

Sista natten på Korsika (för den här gången)

Dags att segla vidare. Imorgon avgår västvinden mot Italien. Och med den även SallyRuth. Just nu regn och blåst. Från sydost. För första gången på hela hösten trummar dropparna hörbart mot rufftaket. Det slutar nog under natten. Överseglingen till Italien är ca: 140 distansminuter. Drygt ett dygn räknar vi med. God västlig medvind till att börja med som sedan avtar och vrider över nord till ostlig. Vi får väl se hur lång tid det tar. Lisa har gjort en köttgryta som vi kan förgylla tillvaron med.
Bortsett från den pågående skuren, som med svenska mått mätt får beskrivas som ett rejält sommarregn, har Bonifacio och södra Korsika varit oföränderligt soligt och vackert. Ganska blåsigt förstås, men väljer man att vara på land är det inget som besvärar. Vi njuter av den stillsamma lågsäsongsatmosfären och gör lite turer i omgivningarna. I förrgår kväll förtöjde en svensk båt vid vår sida minsann. Två män på snabbvisit för att titta till, och ta en tur med den enes båt som ligger parkerad på Sardinien. Vi bjöd in till middag och hade en mycket trevlig kväll med David och Claes.
En oväntad ökning av turisttätheten i byn häromdagen visade sig bero på besök av ett stort kryssningsfartyg. Små tenderbåtar ilade i skytteltrafik mellan det stora fartyget, som ankrat en bit ut, och land. På kajen stod en liten partytältsliknande konstruktion där uniformerad personal väntade på de passagerare som valt "Bonifaciobesök" som dagens aktivitet. När vi gick förbi skulle nog sista tendern just gå tillbaka till moderskeppet. Hög tid att komma hem och byta om till middag. Tältet packades ihop. Längre bort mötte vi en man som sprang längs kajen och vinkade febrilt till de uniformerade. Kom han i tid? Fartyget är i alla fall borta nu. /J

Ett skepp kom lastat

En tänkare på Korsika
En stänkare på Korsika

lördag 22 oktober 2011

Korsika och Tvärsika

SallyRuth ligger tryggt förtöjd vid kajen i Bonifacio. Det är varslat hårda västvindar de närmaste dagarna när vi torsdag 20 oktober beger oss på en 3-dagars landtur.

Via buss till Ajaccio, tåg till Cortè, övernattning där. Fortsatt tågresa till Calvi, ny övernattning och sedan buss tillbaks till Bonifacio via östsidan av ön.


Tågbanan liknar mer en berg-och-dalbana, men med längre upp-och-nerförsbackar. Och så släpper de inte på utför!
Nu när vi sett stora delar av ön har vi insett att där finns så mycket mer att se och göra. Vi vill hit och vandra - både i bergen och längs den branta västra kusten. Och ankra i vikarna. Och dyka. Och...
Corté och Calvi

Det får blir nästa år. Solen skiner fortfarande varje dag, men det blir inte mer än 15-18 grader på dagen och nätterna är riktigt svala.
Värmaren får gå en stund på morgonen för att få ut nattkylan.
Det ska blåsa ostligt några dagar, men på onsdag vänder det till väst. Det är då vi planerar vår översegling till Italien och Fiumicino, nära Rom, där SallyRuth ska ligga i vinter.
Flygresan hem är redan bokad och betald. Den 10 november från Leonardo da Vinci-flygplatsen i Fiumicino. /L+J

tisdag 18 oktober 2011

Bonifacio, Korsika

Ankomst tisdag 18 oktober kl 10 på förmiddagen. Överseglingen från Elba var helt odramatisk. Nästan ingen annan trafik. På morgonen dök det upp några fiskebåtar som vi såg dels via AIS:en och dels via vår radar. Två olika system för att hitta andra båtar. Det är mörkt längre än vi är vana vid från seglingar i Skandinavien, men denna natt hade vi månljuset till hjälp.

Bonifacio måste ha världens lugnaste hamn. Man tar sig in via en öppning på ett par hundra meter. Sedan snirklar sig den smala viken nästan 2 km in i landet. I botten på den finns hamnen. På sommaren fullt med turister både från sjön och från land. Turbåtar som kör ut folk för att titta på naturen och djurlivet. Restauranger, cafèer, glassförsäljare, souvenirshops...

Nu är det några enstaka seglare, ett par förhoppningsfulla turbåtskaptener som får ihop till en tur eller två. Ett par busslaster företrädesvis tyska pensionärer är de vanligaste passagerarna. Om det alls kommer någon... /L