Visar inlägg med etikett Epidhavros. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Epidhavros. Visa alla inlägg

torsdag 25 maj 2017

En stor jävla konsertsal det här, sa Bergman

Så här har vi det i Epidavros. Inkilade bland många båtar med en stor tvåmastad skuta som närmaste granne på styrbordssidan. Ombord på skutan finns en trevlig man som berömde vår tilläggning. Han båt visade sig vara 100 år gammal. Själv var han endast 86, hade arbetat på supertankers och hade bl.a. besökt Sverige. Nu väntade han på en kompis som ska lacka om masterna. Hans båt hade många tänkbara projekt att ta tag i, kan man säga. Han får allt hänga i ett antal år till. Inspirerande!
This is what it is like for us in Epidavros. Squeezed in between many boats. Our closest neighbour is a big 2 master wooden sailboat. The skipper is a kind man and compliments us when we have parked. The boat turned out to be a hundred years old. The skipper merely 86. He had worked as captain on super tankers and been in Sweden. Now he was waiting for a friend to come and help him repaint the masts. His boats has many upgradings waiting. He will just have to keep it up for some years. Inspiring.

Den stora attraktionen här är den antika teatern som ligger i en vacker trakt 15 km inåt landet. Idag tog vi bussen dit. Sevärdhet i världsklass!
The main attraction here is the ancient theatre situated in wonderful surroundings some 15 K from here. Today we took the bus there. It is a world class attraction.

I likhet med Ingemar Bergman och hans dotter Linn, som var här för 30 år sedan, satt vi länge högst upp på den översta bänkraden. Dottern skriver så här om Bergmans reflektioner över utsikten i boken "De oroliga"
Like Ingmar Bergman, the director, and his daughter Linn, who were here 30 years ago, we sat for a long while in the top row. The daughter writes about Bergmans reflexions on the view in her book, De oroliga.


"Man tänker på att de satt här för flera tusen år sedan, ungefär som vi sitter nu...det är en stor jävla konsertsal det här. Man förstår verkligen att de trodde att gudarna var alldeles i närheten."
"One thinks about how they sat here thousands of years ago, like we are sitting here now... It is a hell of a big concert hall, this is. I can really understand that they thought the Gods were just nearby.
  
Sedan reste Bergman hem för att sätta upp en pjäs av Euripides på Dramaten. Vi tog bussen tillbaka till båten och köpte en fisk som vi ska grilla till middag. (J)
After that Bergman went home and put up a play by Euripides on the Royal Dramatic Theatre in Stockholm. We took the bus back to the boat and bought a fish for tonights barbeque.








onsdag 24 maj 2017

Sån't är livet

Vi vaknade i morse till fågelkvitter och häcktrimmersång. En liten stilla ankarvik, på södra Egina, men med bråda dagar i villan på höjden. Solen strålade på en molnfri himmel. Janne tog ett morgondopp och gjorde bananpannkakor (slut på bröd) medan jag gjorde yoga. Jag har införskaffat en app, “Vila dig i form”. På den väljer jag ut lämpligt program och en lugn och behaglig röst guidar mig igenom det.
Början på den här seglingsomgången har varit med blandade känslor från min sida. Det har varit kallt och med mycket regn. Det har blåst en hel del och jag har varit orolig.
När vi åt frukost kom en vattenscooter infräsande i viken, full fart. Han tog upp, vad vi tror, en GPS , vände och sedan var det full fart ut igen. Han kanske tänkte: “Shit det här blev fel. Jag skulle ju till Piraeus!”. (Fast på grekiska förstås).
We woke up this morning to bird twitter and the song from a hedgetrimmer. A small quiet anchor bay  on southern Egina. But with busy days in the villa garden on top of the hill. The sun beamed from a clearblue sky.
Janne went for a morning swim and made banana pancakes (no bread left) while I did yoga. I bought this app, “Rest yourself to fitness”. There I choose a suitable program and a calm and soothing voice guides me through it.
I have had mixed feelings about sailing this time. It has been cold and rainy. There has been a lot of wind and I have been concerned. 
While we were having breakfast a waterscooter in full speed entered our bay. He took up, what we think,  a GPS, turned around and blew away back out again. He maybe thought to himself: “Shit, this isn’t right. I was going to Piraeus”. (But in greek obviously).

Nåväl, denna händelse föranledde Janne att börja ett resonemang om långväga resor och hög fart eller kortare och lägre.
Well this incident got Janne started on a conversation about travelling far and fast vs slowly and short.

Väl ute ur ankarviken satte vi segel. Storsegel och genua. I en stillsam bris glider vi fram och njuter. No worries.
Once out of our anchorage we set sails.  Main and genua. We sail along in a gentle breeze. No worries.

PS. Dagens segling slutar med åska och regn precis när vi angör Epidhavros.
 Men sånt är livet.DS. (L)
PS. Todays sailing ends with a thunderstorm and rain
just as we enter the harbour of Epidhavros.
But that's life. DS