Visar inlägg med etikett Elba. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Elba. Visa alla inlägg

söndag 16 oktober 2011

Toppen utsikt och toppenutsikt

Monte Capanne är det högsta berget på Elba. Första gången vi såg det var på vägen hit från Italiens fastland när toppen gäckande tittade upp ovanför molnen. Sedan såg vi det från andra ställen på ön när vi gjorde vandringar.

En dag fick vi njuta av utsikten från toppen. Visserligen blåste det snålkallt, men det var mycket vackert. Vi tog linbanan upp. Vi enades om att upplevelsen av att komma upp på en topp när man gått upp är ännu lite häftigare, men det är bara att erkänna.- Det är mindre svettdrivande att gå nerför, även om knäna skakar lite på slutet och tårna blir mosade..

Igår seglade vi från Elba på förmiddagen för att anlända till Bonifacio, Korsika ca 24 timmar senare. Sista titten bakåt var upp i dalen vi vandrat ner dagen innan./L





fredag 14 oktober 2011

Able was I ere I saw Elba

Onsdag 12 oktober lämnade vi MarinaNova i floden Arno tidigt för att gå mot Elba. Vind förekom inte nämnvärt. För motor anlände vi på eftermiddagen till Portoferraio. Mycket fin hamn. Vi bestämde oss för att stanna över helgen eftersom några dagar med kraftig vind väntade.
Nu är det fredag kväll och vi har hittills haft två härliga dagar med vandring på ön. Systemet av vandringsleder är väl utbyggt och terrängen omväxlande. Man får hålla med Napoleon om att ön är ett toppenställe. Minnesmärkena efter hans vistelse här har vi ännu ogjorda men själarnas gemenskap verkar vara på gång.
Här är fullt med båtar trots att det är i slutet av säsongen. Många charterbåtar. Företrädesvis med tyska besättningar. Familjer, kursgrupper, ungdomar. Och så grabbgängen. Det är lätt att börja fantisera om människor man ser i hamnarna. Igår t.ex. gick vi förbi två uppenbara hyrbåtar som låg intill varandra och verkade att vara i sällskap. Den ena båten, "Aint she sweet", var tom. I sittbrunnen på den andra båten, "Naughty girl", satt alla killarna. Såg ut att ha lite tråkigt. Varsitt glas i handen. Kändes vemodigt. Kanske sista dagen på semestern och vad blev det...?
Undrar vad dom tänker som går förbi SallyRuth och ser oss? /J