Man kan också bli instängd, Det blev vi i en 5,18 meters sluss som är automatiskt driven. När vi väl slussat ner hela vägen öppnades inte portarna så vi kunde inte lämna slussen. Janne fick klättra upp för den slippriga stegen och försöka prata franska i en mikrofon där han inte kunde begripa/höra ett ord av vad som svarades. Uppenbarligen gick informationen fram för efter en stund dök det upp en slussvakt. Han öppnade och gick in i slusskuren, slog auto till manuell, tillbaks till auto och vips öppnade sig portarna.
Men vilken är den absolut farligaste och största risken?
Enligt min bedömning är det koloxidförgiftning! I Sverige är det förbjudet att ha motorn igång vid slussning. I Frankrike ska man ha den på. Det blir mycket avgaser när man står 3-10 m ner i en ”grav” och väntar på att luckorna ska manövrera. Man kan ju stänga av motorn trots förbudet. Men vid ett tillfälle fastnade vår planka, som vi har utanför fendrarna, i ett hål i slussväggen. Genom att köra framåt lyckades vi få loss den. Man har inte så lång tid på sig. Några sekunder till och manstågsstöttan (staketstolpen på båten) hade varit ännu krokigare!
Vi funderar på om munskydd skulle vara ett alternativ, men tror inte de vi har räcker till.
Mmmm de där plankorna är på gott och ont!
SvaraRadera