Visar inlägg med etikett Sicilien. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sicilien. Visa alla inlägg

lördag 12 maj 2012

Hållö Värmdö Råskog

Nej, vi är inte tillbaka i Sverige. Vi har varit på IKEA i Catania på Sicilien. Vi köpte sill, kaviar, knäckebröd, skärbrädor, stekpannor och, naturligtvis, värmeljus. Konceptet på IKEA är att butiken ser likadan ut, de serverar billiga köttbullar med lingon i restaurangen och sakerna heter samma sak i Italien som i Sverige. Medan vi gick omkring bland alla Italienarna och kände oss som om vi kunde lite mer än dom, funderade vi på vilka associationer de får av de olika namnen. Många med å,ä och ö i sig också.
För kännedom så såg vi dynan Hållö, gungstolen Värmdö och rullbordet Råskog. Om ni nu inte skulle ha associerat till det direkt. /L

fredag 11 maj 2012

På teatern

I Taormina såg vi en fantastisk teater. Med Etna och Medelhavet i bakgrunden ges föreställningar idag likaväl som för tvåtusen år sedan. Inget på gång annat än scenbygge just nu dock. Vi satte oss på läktaren och åt vår matsäck. Även om anläggningen har fått en del smällar genom åren så gör den ett starkt intryck. Att teater varit viktigt väldigt länge råder det ingen tvivel om.


I Catania såg vi ytterligare en fantastisk teater. Teatro Massimo Bellini - vida berömd. I en överdådig och välbevarad teaterinteriör och i en fantastisk akustik njöt vi av Figaros Bröllop. "Sold out! No use trying!" var första beskedet i biljettkassan. Det ordnade sig till slut. Vi satt bra i en loge på första raden. Ingen matsäck behövdes. I logen bredvid satt några sicilianska damer som konverserade oss vänligt men obegripligt. Dom gillar verkligen sin teater.
Men - trots lång tradition så tvingas kanske teatern slå igen inom några månader. Politikerna har tydligen andra prioriteringar.


De sicilianska operaälskande damerna skrev säkert på protestlistorna i pausen. Vem vet, dom kanske var med och gjorde banderollen som hänger på husfasaden. /J

onsdag 9 maj 2012

Mellan Skylla och Karybdis? Angenämt!

Vi lämnade Milazzo tisdag 8 maj och fick fin segling österut. Messinasundet nästa. Det är ett sådant där ställe som får extra mycket text i seglingsböckerna. Redogörelser för ström och vind och plötsligt uppdykande vattenkaskader som kan komplicera seglarlivet. Till detta ska läggas tyngden av hela det historiska Homeros-paketet, där en passage mellan Skylla på italienska sidan och Karybdis på siciliensidan verkar vara något av det värsta som finns. Såg en ledarrubrik i DN häromdagen - "Grekland: Dystert val mellan Skylla och Karybdis". Då fattar man. För oss blev det en trevlig resa och uddarna såg ganska beskedliga ut i solskenet. I behaglig medvind och lite medström fick vi goda 7 knops fart genom sundet. Nu ligger vi i Messina på Sicilien och funderar på att göra en liten utflykt. /J


Skylla och Karybdis