Visar inlägg med etikett NordMakedonien. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett NordMakedonien. Visa alla inlägg

måndag 7 oktober 2019

Seglingsslut och hemresestart

Tisdag 1 okt 2019. Dags för upptagning på land. Allt gick, som vanligt, utan problem och vid 10-tiden var vi parkerade. På torsdagen 3 okt vid 11-tiden gav vi oss iväg efter att fixat med SallyRuth inför vintervilan.

På tosdagskvällen kom vi till Orei på Evia för att träffa våra brittiska vänner som har sin båt där. Vi sammanstrålade på en bar och köpte sedan lite take-away-mat. Vi åkte till en strand utanför Orei där husbilar gärna vildcampar. Vi åt middag och haďe trevligt. Hundarna lekte. Sue och Brian har nu 5 adopterade hundar i sitt båt/husbils-liv så Selma hade fullt upp. På fredag morgon 4 okt kom en osannolikt kraftig rainstorm med blixt och dunder. Vi hann precis in i bilen för att lämna lägret på stranden.

Hagel ingick i upplevelsen. (Rainstormpics by Sue. Thank you!)

Fredag kväll 4 okt till Volos. Där har vi holländska vänner. Selma fick genast nya kompisar att brottas med.

Antik amfora i rasbrant vid varvet. Man får inte göra något utan arkeologisk kontroll.

Lördag 5 okt till körde vi till Ohrid genom NordMakedonien.

Nattstopp vid Ohridsjön

När vi kom var det mörkt. På morgonen vaknade  vi till denna utsikt.

Selma blev den av oss som badade i Ohridsjön. 

Söndag 6 okt gick vi den trevliga promenaden från campingen in till stan.

Vi tog en kaffe och njöt av utsikten.

En och annan segelbåt såg vi till.
På eftermiddagen körde vi till Shkodersjön i Albanien.





måndag 9 september 2019

NordMakedonien - Grekland


Söndag 8 september. Popola Kula Winery i NordMakedonien.
Vi övervägde att stanna i Skopje men föredrog sedan en mer lantlig idyll. Resan genom NordMakedonien är vacker och går på bra väg. På en app för ställplatser och campingar hittade vi en vingård med hotellverksamhet och  parkeringsmöjlighet intill en pampig huvudbyggnad.

Här i NordMakedoniens vindisfrikt trängs vinstockarna i långa rader längs sluttningarna i ett vackert landskap. Förutom vinproduktion, hotell, husbilsparkering erbjuds fina möjligheter till cykling och vandring.

Blå druvor, gröna druvor. Selma provsmakade på promenaden. Vi testade den processade varianten och köpte en flaska Pinot Noir till middagen


Måndag 9 september
Vi åker vidare in i Grekland. Vägtullarna duggar tätt här och det svider som vanligt i börsen om man vill köra på de stora motorvägarna. Tjeckien, Österrike, Ungern och Serbien har alla betalsystem men Grekland ligger nog högst på tulltoppen. Imorgon testar vi att låta Google maps undvika betalvägar. Kortare sträcka visserligen - men till priset av längre körtid. Utvärdering kanske kommer.
Nattparkering på Venezuela camping. Den ligger vid stranden på fastlandssidan i höjd med nordvästra hörnet av Evia. Trevligt mottagande. Ägaren har bott 20 år i Valencia, därav namnet. Vi tar ett dopp och lagar middag. (J)