Visar inlägg med etikett England. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett England. Visa alla inlägg

tisdag 10 augusti 2010

Ytterligare en dag i Dartmouth

Prognos: vind Force 5-7 (mycket), rough (avser våghöjd), visibility very poor ( dålig sikt), rain - vi beslöt oss för att skjuta upp avseglingen. Peter som vi träffade på puben igår kväll fick rätt. När vi sa att vi tänkte sticka som idag sa han, see you tomorrow - same time same place!
Vi började dagen med att titta på film. Waterworld med Kevin Costner.

måndag 9 augusti 2010

Ikapp med bloggandet

Det blir lite tokigt med datumen. När vi inte bloggar varje dag. Idag skriver vi den 9 augusti. Vi ligger i Dartmouth. Vi har precis planerat överfarten till LeHavre som skulle starta imorgon kl.9 ungefär för att få medström vid passagen av Point de Barfleur, norra Bretagne. Det kan strömma rejält där. Fast nu säger de på sjörapporten att det ska bli riktigt mycket vind. Så vi får se hur det blir med det.
Vi vill försöka komma till LeHavre snarast för att börja vår färd längs Seine mot Paris. Första avsnittet görs lämpligast runt springtidvatten och det är i dagarna. Man måste hinna till Rouen på en dag, man får inte köra när det blivit mörkt och man måste ha medström annars kommer man inte fram. Inte så enkelt att få allt att stämma.
Nu ska vi först äta middag. Och imorgon bitti får vi en ny rapport.

söndag 8 augusti 2010

Farväl Kilmore Quay, välkommen Lands End


Kilmore Quay är en av de absolut vänligaste och trevligaste hamnarna vi varit i.
Tisdag den 3 augusti for Karin iväg i taxi för att ta tåg och sedan flyg hem. Det var så fantastiskt roligt att henne med.
Dagen efter tog vi farväl av Kilmore Quay och Irland. Klockan 8.30 avgick vi. Till att börja med hade vi rätt besvärlig sjö, och antingen vande vi oss eller så blev den lite mindre besvärlig. Guppade gjorde det alldeles väldigt i den starka medvinden.
Vi 7-tiden följande morgon seglade vi förbi Lands End, som är England sydvästra spets. Ett ställe som kan vara nog så besvärligt i dåligt väder. Vi hade en bra passage.
Vi angjorde Mylor Yacht Harbour i Falmouth på eftermiddagen nöjda och glada, och lite trötta.