söndag 15 augusti 2010

Le Havre - Rouen i dagsregn


Rätt uppskrämda av bl.a. Reeds nautical Almanac plus lite folk gav vi oss så iväg imorse. Seines utlopp är tidvattenpåverkat. Detta innebär att i 7 timmar strömmar vattnet in i floden och i 5 timmar strömmar vattnet ut, ungefär. På sträckan mellan Le Havre och Rouen, ca 130 km ,finns inga ställen att stanna. Flodväggarna lutar så det går inte att lägga till någonstans. Man måste hinna fram på ett tidvatten. Vi lämnade Le Havre kl 8. Först en runda ut på havet för att komma till själva floden. Sedan hade vi ett par knops motström i början för att de sista 6 timmarna susa fram i hiskeliga 10 knop. Allt under ett evigt regnande. Inte mycket trafik idag.En och annan pråm som puttar en annan.
Nu har vi lagt till vid en en liten marina mitt i stan och också mitt i floden, på en liten ö. Imorgon hoppas vi på solsken för att kunna göra staden där Jean dArc brändes som häxa.

2 kommentarer:

  1. OMG! Har du en blogg som jag totalmissat??

    SvaraRadera
  2. Kag missar dig jamt pa facebookchatten!
    Nu hade jag en pat i typ 20min(rekord for england).

    SvaraRadera

Inte inloggad? Välj "namn/webbadress" i listan nedan och fyll i ditt namn och (om du har en) hemsida så är det bara att kommentera!