fredag 13 september 2019

Fredagen den trettonde september

Återigen dags att sjösätta SallyRuth. Effektiviteten och säkerheten hos personalen på Basimakopoulos shipyard imponerar som vanligt. Den vita kranen på bilden är jättestor. SallyRyth ser mest ut som en liten leksaksbåt när hon hänger i lyftremmarna och släpps på vattenytan. Vi är även väldigt nöjda med vår lokale agent, Kyriakos, som besökte oss någon timme före sjösättning. Han ordnar så att skatt betalas korrekt och rätt dokument produceras hos Port Authorities. Det kändes först lite knepigt att behöva ett ombud för att kunna vara turist i ett EU-land. Nu har vi slutat försöka "förstå" det grekiska systemet och njuter av den hjälp vi kan få.

Men en shipyard i Grekland är så mycket mer än bara båtparkering och sjösättning. På min lista över "platsspecifika misstag jag gjort" har duschen på Basimakopoulos shipyard en framskjuten plats. Bilden visar duschen så som den kan ses för en betraktare utanför huset. Varmt klimat, dörren öppen. De två duscharna har två draperier. Vitt till en liten omklädningsyta och blått in till våta avdelningen. Det man behöver tänka på är att det vita draperiet löper på en lång, gemensam stång för båda båsen. Så den gången jag kraftfullt drog bort det vita draperiet åt mitt eget håll gick ridån även upp för min granne, en brittisk gentleman som blev både överraskad och förbannad. Jag är sedan dess mer vaksam.

Efter sjösättningen fick vi i besättningen en liten vätskepaus. Vi ankrade ute i Kilada-viken. Just nu råder en kraftig nordlig vind över Egeiska havet. Vi ligger i kanten av det vindområdet men det räcker för att det ska bralla i rejält.

Men det går ingen nöd på oss när vinden tjuter i riggen. Vi har bunkrat på Lidl i Kranidi. "Köp lite ouzo" sa jag till Lisa, utan att ha noterat att det redan fanns i båten sedan tidigare. Därför har vi nu även en flaska Ouzo Mini ombord. Det ska nog räcka ett tag. Annars får vi väl gå upp en storlek. (J)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Inte inloggad? Välj "namn/webbadress" i listan nedan och fyll i ditt namn och (om du har en) hemsida så är det bara att kommentera!