onsdag 3 maj 2017

Morgonmöte

På väg i bil till boatyarden i morse körde jag om en äldre man på cykel. Snitsig racerhoj, shorts och ryggsäck. Vi skulle till samma ställe insåg jag och dröjde vid grinden tills han kom fram. Jag presenterade mig och vi fick en liten pratstund. Mycket trevligt.Vi har gått om varandra bland båtarna i några dagar nu. Charles hade bra koll på mig och berättade att han har en son i mitt östra grannland. Charles båt heter "Flicka". Att det ordet finns på svenska visste han.
Jag frågade lite om Charles cykel. Den var han mycket nöjd med. Kolfibermaterial! "It is very light and it floats when it falls into the sea. Perfect. It has happened three times already". Nu skulle han få båten i ordning för segling. Dock skulle det krävas en liten tur hem framöver, (om jag förstod det hela rätt), eftersom ett antal av hans (jämnåriga) kompisar skulle fira jubileum (80 år?)
Jag berättade att vi skulle segla under maj månad men vara i Sverige under sommaren för att arbeta. Charles uttryckte välformulerat hur tacksam han var över att tiden när arbete var aktuellt sedan länge var förbi. Och så avslutade han vårt lilla morgonmöte med att travestera Oscar Wilde: "Work is the curse of the sailing classes!"

Vem vet hur länge Charles har levt efter det mottot?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Inte inloggad? Välj "namn/webbadress" i listan nedan och fyll i ditt namn och (om du har en) hemsida så är det bara att kommentera!